První školní den v novém roce. Narozdíl od dětí chodím do školy občas, a tak bych se s vámi rád podělil o průběh své první lekce informatiky v tomto roce.
Věnuju se blokové výuce informatiky třetím rokem. První rok jsme jen pár měsíců experimentovali především s offline informatikou. Druhý rok jsem při sledování rozvoje dětí zjistil, že moje role je zhruba 80 % leadership, 20 % přímé předávání znalostí, pokud chci děti vést k budování dovedností v informatice. Třetí rok bych rád celou věc systematizoval tak, aby se maximum dětí dostalo k reálným dovednostem pro život skrze informatiku.
Můj den začal úvodní prezentací ke skupině dětí zhruba od 4. do 6. třídy, mezi kterými jsem získal šest dobrovolníků na výuku mladších dětí a pět zájemců o tvorbu vlastní prezentace do informatiky.
❦
Informatika je něco, co by podle mě škola měla učit děti od samotného začátku, tedy od nástupu do první třídy. Letos jsem se ovšem rozhodl nebýt tím důležitým a cíleně se práci s prvnáky vyhnout.
Ne že bych s nimi pracovat nechtěl, naopak jsem se původně na práci s nimi hodně těšil. Jenže je to příležitost příliš dobrá, než abych si ji nechal pro sebe, a a tak jsem raději zadal přípravu lekce pro nejmenší dvěma tříčlenným týmům dobrovolníků. Výsledkem přípravy byla trojice různých aktivit pro malé skupiny a jedna úvodní pro všechny tři skupiny společná.
Celý odpolední blok tak pro své spolužáky organizovaly děti ze čtvrtého a pátého ročníku ZŠ. Během loňského roku jsem měl dobrovolníky i ze druhé a třetí třídy, v jednom případě dokonce na špičkové úrovni.
❦
Občas si na internetu čtu o tom, jak děti nezvládnou ani zapnout počítač, natož se nějak smysluplně věnovat informatice. Já vidím děti, které bez jakéhokoli předchozího výcviku vedou skupinu spolužáků a pomáhají jim růst, aniž bych musel do celého procesu zasahovat.
Trochu zasahuju, protože chci těm aktivitám nastavit určitý standard, ale na rovinu, kdybych se vytratil po anglicku a nechal celé to odpoledne v režii dětí, věřím, že by pořád ještě proběhlo na velmi dobré úrovni, podle toho, co jsem viděl. Akorát to řešení sporů mezi dětmi občas vyžaduje zásah dospělého a nebo aspoň vědomí všech zúčastněných, že by zasáhnout mohl. Na druhou stranu se můžu zaměřit na děti, které mají tendenci konflity vytvářet.
Spousta lidí nevěří, že by desetileté děti mohly vytvářet a vést kvalitní lekce pro tři nebo čtyři spolužáky. Já věřit nemusím, pro mě je to něco naprosto samozřejmého. Otázka na vás: Kdo se naučí víc, jestli dítě, které lekci připravuje a vede, nebo dítě, které se takové lekce účastní?
#ZákladníŠkola #Batůžkář #Programátor